2011. április 6., szerda

Finomságok

Annyit cikiztem már a spanyolok túldimenzinált konyháját, hoyg most úgy döntöttem, azért megírom azt is, miért működik ez mégis, illetve, azt is megírom, hogy azért vannak nagyon pozitív dolgok is a spanyol konyhában.
Reggelizni például nagyon tudnak. Itt délig lehet reggelit kapni, ami azért valljuk be, kicsit vicces, hiszen minden valamirevaló háziasszony a déli harangszóra a család elé teszi az ebédet, szigorúan leves-második fogás sorrendben.
De efölött most ne is időzzünk (mrámint az időeltolódáson), hanem lássuk a spanyol reggelit.
A veresegyházi pékség után nem sok újat lehet nekem mondani ezügyben és valljuk be, annál finomabbat sem sűrűn eszik az ember, mégis, az itteni pékségekegy része még a versei pékséget is überelni tudja, vagy, legalábbis elfeledteti az ízes-túrós papucs hiányát.
Tavaly februárban, mikor Janival Madridban voltunk a kedvenc reggelizőnk volt a Solnál lévő reggeliző-pékség, ahol hiheteélen választékban lehetett kapni péksütiket, szendvicseket és persue kávét is. itt kezdtünk, ki-ki a maga sütijével és én a kávémmal is:-) Akkro szerettem meg ezt a reggelizési stílust. Persze ha nem rohan az ember (márpedig a spanoylok ezt nem teszik) és van terasz a helyhez, akkor ott is el lehet üldögélni egy fél órácskát és bámulni az embereket. Én azt nagyon szeretem, csak februárban, sem szeptembernem nem volt időnk iylesmire, mert rohantunk, hogy mindent felfedezzünk- persze azért mostanra egy kicsit lelassultam.
Szombat és vasárnap reggel rutinná vált a közeli pékség meglátogatása. Itt Pastelerianak hívják, ami tulajdonképpen nem pék, hanem tortás, és nem csak pék- de cukrászsüteményeket és bonbonokat is kapni. Ebben a péskégeb nincs kávé, nem is lehet reggelizni, de mindezért kárpótolnak a finomabbnál-finomabb sütik. Persze a nagy részüknek csak a látványa, mert azt hiszem rohamtempóban 100 kilósra tudnám puffasztani magam, ha mindent megennék, amit itt látok...
A Napolitana az egyik helyi jellegzetesség. Ez magyarul egy egyszerű "táska", itt is kelt tésztából csinálják, de az ize sokkal vajasabb. Töltelékként itt vagy csoki- vagy vaníliapudingot raknak bele, ami isteni! Jani kedvence a csokis, nekem a vaníliás. Létezik sós változatban is, jamón í queso (sonka sajt) vagy atún (tonhal) töltelékkel.
A másik népszerű péksüti a choco flauta (csoki furlya, síp), ami tényleg úgy néz ki, mint egy furulya és tele van csokival. Axelnak ez a kedvence. A rollito (hengerecske) ennek a kisebb változata, ez is finom.
Ezen kívül vannak muffinok, ezeket nem kóstoltam, mert nem vagyok nagy muffin rajongó... a Starbuckban ettem már minimuffint a kávé mellé, de ilyen pékségben még nem.
Persze vannak croissonok is, kicsi és nagy (normál) változatban, ezek hihetetlenül vajasak és omlósak, nagyon szeretem a croissont! Ilyet persze lehet enni a németeknél, az olaszoknál és természetesen a franciáknál is (hol máshol?). Van tölött változatban is (vanília, csoki vagy lekvár) de igazából ezek annyira finomak önmagukban is, hogy fölösleges töltögetni.
Ezen kívül, aki nem szeret édeset reggelizni, vannak a piték. Torta (kerek) vagy négyzet alakú tepsiben sütik őket, van húsos, tonhalas, tőkehalas, sonkás-sajtos, zöldséges- szóval bő a választék. Én nem vagyok oda értük, mert egyrészt édeset szeretek reggelizni, de pl. ebéd helyett egy üdítővel jól jöhet egy ilyen pite. (ezt a pékségekben mérlegen mérik, és sőly alapjén fizeted).
A cukrészsüteményekből meg aztán minden van, amit csak el lehet képzelni. Képviselőfánk normál és mini méretben, különböző krémes sütik, csokitorta, gyümölcstorta- gyakorlatilag a szokásos cukrász sütik. Nem ismerik a réteseket és a túrós süteményeket sem- viszont helyette sajttortákat kínálnak.
A reggeli mellé szinte kötelező a pohár frissen facsart naranmcslé, ami mellé ugyanúgy adnak cukrot, mint a kávé mellé. És persze a kávé. Lehet café solo vagy corto (ez az espresso) , capuccino (ilyet azért a spanyolok nemigen isznak) és café con leche- ez a hosszú kávé tejjel. Minden valamirevaló spanyol bárban vagy kávézóban meg fogják kérdezni, hogy meleg vagy hideg tejjel kéred-e. Mindkettővel isteni!
Aki itt nem talál megfelelő reggeliznivalót, az nem is tudom..üljön be egy bárba, kérjen egy bocadillót vagy egy tortillát, de én adnék egy esélyt a péksüteményeknek :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése